Про стан доріг області та перспективи розвитку у 2017 році
Проїхати українськими автошляхами — чи то державного, чи то місцевого значення, зараз непросто. На деяких ділянках - яма на ямі, різної форми та глибини, а також вибоїни та тріщини на асфальті... Стан українських доріг після зими 2017 року є рекордно поганим через погодні умови і хронічне недофінансування галузі. Про це повідомив Славомір Новак, керівник Державного агентства автомобільних доріг України під час брифінгу 1 березня.
Стан доріг у Запорізькій області, на сьогодні, не є винятком, але порівнюючи його з іншими регіонами, можна сказати що він є задовільним. Так наприклад, дороги Запорізької області не поступаються сусідньому Дніпру або, наприклад, Харкову. Проте, як насправді йдуть справи на дорогах області розповідає начальник Служби автомобільних доріг у Запорізькій області Геннадій Тімченко.
- Ремонт, ремонт і ще раз ремонт потрібен нашим дорогам, при чому ремонт – негайний, глобальний і якісний. Основний вид ремонту, який бачили наші дороги останні кілька років – це ямковий. Звичайно, такий спосіб ремонту неефективний, але якщо не робити і цього, то їхати ними взагалі буде неможливо. Чому дороги дійшли до такого стану, який ми спостерігаємо сьогодні, можна пояснити двома факторами - браком коштів і складними погодними умовами взимку.
Справа у тому, що обсяги ремонту за останні роки суттєво впали через недостатнє фінансування, тому дороги дійшли до фізичного зносу. Оскільки дороги будувалися в повоєнні роки за зовсім іншим принципом, ніж сьогодні, модуль пружності майже не враховувався. Також не враховувалася і кількість транспорту — як легкового, так і вантажного, що за останні роки дуже зросла. З-за перевантаження доріг виникають ями і деформації, вони з'являються також внаслідок проникнення вологи у мікротріщини на асфальті. Подальше замерзання, розширення води призводить до деформацій. Зокрема, цією зимою було зафіксовано 63 доби, коли спостерігався перепад температури з мінусової на плюсову. При цьому інтенсивний рух транспорту не припинявся, а при таких умовах кількість ям та вибоїн збільшується у рази.
Зараз настав час, коли дороги руйнуються з геометричною прогресією. Тепер в них треба вкладати гроші, використовуючи при цьому новітні матеріали і технології, які дозволяють ремонтувати дороги так, щоб вони служили довше.
Так, 2016-й рік можна відмітити, як початок відновлень ремонтних робіт та визначальний у переході на нові механізми фінансування дорожньої галузі. Фінансовою новацією стало спільне з обласною владою і територіальними громадами фінансування ремонту доріг. Враховуючи позитивний досвід співфінансування та добрий результат, цю роботу планується продовжити і у 2017 році.
В результаті поєднання коштів державного, обласного та місцевих бюджетів, на сьогодні, значно покращено стан доріг загального користування місцевого значення Запорізької області, де рухаються шкільні автобуси, здійснюється доставка продуктів харчування, пенсій тощо. У попередні роки на проведення ремонту доріг місцевого значення, у зв’язку з недостатнім фінансуванням, гроші виділялися за залишковим принципом. Тому, нині відремонтовані деякі ділянки доріг, не бачили катку вже багато років.
Зокрема, за рахунок усіх джерел фінансування, в минулому році, було ліквідовано ямковості на площі 453 357 м², в тому числі на дорогах державного значення 215 209 м², на дорогах місцевого значення 238 148 м². Для порівняння в 2015 році було ліквідовано ямковості на площі 358 749 м², в 2014 році 130 081 м².
Найбільше з місцевих бюджетів було виділено коштів та відремонтовано доріг в Новомиколаївському, Мелітопольському, Приазовському районах та в місті Пологи.
Крім того, була проведена велика роботи з влаштування захисних шарів, які влаштовуються для продовження терміну дії ямкового ремонту. Всього було відремонтовано доріг картами загальною площею 70 962 м², в тому числі на дорогах державного значення 37 894 м², місцевого значення 33 068 м².
Значна увага в минулому році також, була приділена мостовим спорудам. На виконання цих робіт було спрямовано 5 840 тис. грн., що дозволило привести до належного експлуатаційного стану 6 мостових споруд, з них: три мостових переходи на автодорозі державного значення М-18 Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта в Вільнянському (в селі Михайлівка), Запорізькому (в селі Григорівка) та Василівському (в селі Кам’янське) районах, два мостових переходи на дорозі О080720 від М-18 – Балабине – Малокатеринівка, з яких один мостовий перехід поблизу Балабинської гімназії «Престиж».
Останній мостовий перехід було відремонтовано на автодорозі місцевого значення О081662 Приморськ – Єлизаветівка – Андріївка - Берестове через р. Буртичія поблизу села Андріївка Бердянського району. Саме цей мостовий перехід було повністю зруйновано під час повені, яка утворилася внаслідок великих злив та фактично відбудовано з початку.
Крім того у 2016 році Службі з державного бюджету було виділено 63 млн. грн. на проведення робіт з поточного середнього ремонту. Поточним середнім ремонтом було відремонтовано 18 км територіальних доріг державного значення, по двох об’єктах:
Перший, на дорозі Т-08-03 Запоріжжя – Маріуполь в Оріхівському районі від початку села Таврійське до села Преображенко, на протязі 12 км. Під час виконання робіт впроваджувались новітні технологій та застосовувались сучасні матеріали, а саме виконано роботи з холодного ресайклінгу протяжністю 5,0 км та влаштовано верхній шар покриття з застосуванням щебенево-мастичного асфальтобетону на всій протяжності.
Другий, на Т-04-01 Дніпропетровськ – Васильківка - Покровське - Гуляйполе - Пологи – Мелітополь, в місті Токмак по вулицях Нагірній та Володимирівській, на протязі 6 км. Під час виконання робіт застосовувались сучасні матеріали щебенево-мастичний асфальтобетон на всій протяжності.
Зауважу, що поточний середній ремонт в місті Токмак по вулицях Нагірній та Володимирівській було проведено внаслідок та враховуючи неодноразові скарги мешканців міста Токмак до обласної державної адміністрації та Служби доріг на незадовільний стан цих вулиць.
Всього на виконання робіт з експлуатаційного утримання в 2016 році Службі доріг з державного бюджету було виділено 160 млн. грн. з обласного бюджету – 23,3 млн. грн., місцевих бюджетів – 9,3 млн. разом на експлуатаційне утримання виділено з усіх бюджетів 192,6 млн. грн.
В порівнянні з 2015 роком фінансування з державного бюджету збільшилось на 57% з урахуванням виділення коштів на поточний ремонт.
Планом фінансування дорожнього господарства у 2017 році з державного бюджету на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування затвердженого розпорядженням КМУ 06.02.2017, Службі автодоріг на експлуатаційне утримання доріг з державного бюджету передбачено 130 млн. грн. на експлуатаційне утримання доріг та 71 млн.грн. на виконання робіт з поточного середнього ремонту, з них на 70 млн. грн. на поточний середній ремонт автодороги Т-08-03 Запоріжжя – Маріуполь, 1 млн. грн. на поточний ремонт автодороги Н-08 Бориспіль – Дніпропетровськ –Запоріжжя.
Враховуючи позитивний досвід минулого року, у 2017 році буде продовжуватися виконання Програми покращення стану автомобільних доріг загального користування місцевого значення Запорізької області.
Так, проектом рішення сесії Запорізької обласної ради передбачено виділення коштів в обсязі 32 млн. грн. на ремонт доріг загального користування місцевого значення та 118 млн. грн. на поточний середній ремонт. Кошти по районах області будуть розподілені з урахуванням протяжності мережі доріг місцевого значення.
З місцевих бюджетів усіх рівнів в 2017 році планується залучити до 20 млн. грн. На сьогодні вже є рішення про виділення 2,8 млн. грн. з місцевих бюджетів Пологівського району 1 140 млн. грн., Мелітопольського району 1 млн. грн. Гуляйпільського району 654 тис. грн. та Веселівського району 30 тис. грн.
З доведеного плану фінансування експлуатаційного утримання на 2017 рік з державного бюджету, значну частку планується спрямувати на роботи з ліквідації ямковості та влаштування захисних шарів, решту - на організацію і безпеку дорожнього руху, на зимове утримання доріг та інше. Зазначу, доведене фінансування, враховуючи середню вартість виконання 1 квадратного метра ямковості, дозволить виконати роботи з ліквідації ямковості на площі до 300 тис. кв.м.
Для виконання робіт з ліквідації ямковості в ДП «Запорізькій облавтодор» є в наявності 26 власних бригад, 3 струменеві машини та 5 власних асфальтобетонних заводи. Крім філій ДП «Запорізький Облавтодор», до виконання робіт з ліквідації ямковості планується залучати сторонніх підрядників.
Так, зважаючи на суттєве погіршення технічного стану автомобільних доріг загального користування, спричиненого утворенням деформацій на покриттях доріг після складного зимового утримання та згідно Окремого доручення Укравтодору від 24.02.2017р. №75-ОД, фахівцями Служби автодоріг було проведено обстеження всіх автомобільних доріг області та визначено обсяги пошкоджень та руйнувань на них.
За результатами обстеження на дорогах загального користування було виявлено 316 995 кв.м ямковості, в тому числі на дорогах державного значення - 79 275 кв.м та місцевого значення - 237 720 кв.м. Також, складено графік виконання робіт з ліквідації ямковості на основних магістралях області з її завершенням до 01.06.2017р.
Слід зазначити, що станом на 2 березня 2017 р., на дорогах області вже ліквідовано 9 568 кв.м ямковості, в т. ч. на дорогах державного значення - 8 108 кв.м, місцевого значення – 1 460 кв.м.
На сьогодні роботи виконуються з застосування холодного та гарячого асфальтобетону. Матеріали для виконання ремонтних робіт постачають Василівський та Бердянський асфальтобетонні заводи. Крім того, в найближчі дні запрацює Куйбишевський АБЗ
Що стосується поточного середнього ремонту - виконавців робіт буде визначено через проведення тендерних торгів. На даний час триває робота з виготовлення проектної документації на виконання робіт з поточного ремонту.
Прес-служба САД у Запорізькій області